الثلاثاء، 31 يوليو 2012

(انا غالية ( تحديث







فى وسط زحمة افكارى فكرة دايما ملزمانى فكرة عبرت عنها فى كلمة (انا غالية )الكلمة دى بجد لو تفهم معناها كل بنت
.
من بنات جيلنا حيفرق حلنا وقتها كتير , حيفرق شكل لبس البنات الى بنشوفه فى الشارع والى بيسبب ازمة لكتير من الشباب
.
والى اى حد يعمل حاجة فى الشارع يعلق قلة اخلاقه عليه ,حتفرق كتير فى فكرتنا ع الحب والارتباط ,جاية افكر نفسى قبل اى حد
.
انى دينا هو الى قال كدا انى غالية .....ايوه غالية ...غالية بحجابى وبشكله كمان مش اى طرحة ع الراس تبقى حجاب .
.
غالية لان المفروض اكون عارفه قيمة نفسى قبل اى حد ماي كون عارف كدا ,وبجد اصبح شكل العلاقات فى مجتمعنا عجيب جدا
.
والسبب احنا برده وافكارنا .....دا حبيبى ودا صحبى دى بقيت تتقال عادى كدا ولا اكننا مجتمع مسلمين ولا حاجة ولا حتى بنحط حدود
.
للعلاقات بتاعتنا دى ....لو كل بنت عرفت انها عشان غالية كانت عرفت انه منفعش حد يشوف حاجة من جسمها وهو مش من حقه
.
يشوفها , كانت تعرف انها مينفعش ترتبط بحد بعلاقة غير رسمية وترجع لما يسيبها تقول انا اتجرحت وياااااااااه الناس وحشين ومش
.
كويسين سعتها لازم تفتكر ان مفيش حد غلط فى حق نفسها غيرها لانها مكنتش عارفه قيمة نفسها فى الوقت دا
.
ومكنتش تعرف قد ايه هى غالية وعارفه والله ان الكلام دا كله بحكمه الخبرة والسن بس المبدا بيفرق كتير مع البنى ادم .
.
لو ع الحب اكيد مش حرام وحنا الى بنخلى كل حاجة فى حياتنا تروح طريق صح وتروح برده بايدينا طريق غلط احنا الى نقدر نعمل دا.
.
من رايى الشخصى ان الارتباط الى ربنا راضى عنه هو اكتر ارتباط ممكن يقوى والحب الى بين الاتنين دول يزيد ويفاضل مستمر
.
طول العمر .
.
ان ربنا يكون مدينى حق ومعرفنى قمية نفسى وانا استغنى عن الحق دا يبقى اكيد دا مش غباء من اى حد غير انا .
.
ودى مش فلسفة ولكنها افكار موجوده بينا ولازم نفكر نفسنا ونذكرها عشان نفوق .
.
(فذكر انما الذكره تنفع المؤمنين)
.
صدق الله العظيم
.
------------------------------------------------------------------------------
.
بقلمى : shemo

5 التعليقات:

شمس النهار يقول...

بوست جميل وقيم جداااااااااا

تسلم ايدك
مرة ست كبيرة ايام ماكنت انا صغيرة قالت لي كلمة جميلة
قالت لي اعرفي قدر نفسك ماتسبيش حد يعرفهولك
يعني اللي يقولك انتي جميلة ماجبش حاجة جديدة يضحك عليكي بيها
ثقي انك جميلة ومش محتاجة حد يقولك كده
انتي غالية

أسير الجراح يقول...

شيمو

كل سنة وحضرتك طيبة

عزدة من بعد غيااااااااااااااااااااااااب

والله البوست عجبنى جدا وعندك حق

بس على فكرة العيب مش على البنت

العيب ان بابا وماما يسبوها تنزل بالشكل دة


بقى فى جهل فى الدين لدرجة غريبة

لو تسمحيلى انا حخرج عن الموضوع لثوانى بس علشان اقولك على حاجة

انا من كام يوم كنت قاعد ودخلت اعرف اخبار عن الشيشان

تخيلى رئيس الجمهورية

استقبل ايناء الرسول صلى الله علية وسلم

عوزك بقى توفى الفيديو

المسلمين فى الشيشان استقبلو الايناء ازاى

الرئيس يشرب مكان الرسول ويبكى

واحناكمسلمين فى بلدنا مش عارفين نحافظ على بنتنا

ياترى لية الاهالى بيسمحو لبناتهم بكدة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اسف لو كنت طولت

بس بجد البوست يخلى الاخرس يتكلم

مودتى

اسير الجراح

ملحوظة لو حبيتى تشوفى الكليب

ابحثى كيف اسثقبلو الشيشان ايناء ارسول

أشرف يقول...

بجد
أنتى وكل بنات مصر
غاليين
ولكن....
؟
للاسف ضعف البنت
وفهمها للحب غلط
وعدم رقابة الاهل
وسلبية مجتمع
كل دة وعوامل تانية بترخص الغالي

مدونة رحلة حياه يقول...

السلام عليكم
سلمت أناملك وفكرك وقلمك
ليتنا نتعلم
ابقى بخير

وحي القلم يقول...

السلام عليكم
عندك حق فعلا لازم العلاقة بين الولد والبنت تبقى مقننة ومفهومة
بس احنا لازم نفكر برده في بناؤ مجتمع واع مش مجتمع بيتبع التقاليد وخلاص
.............
بجد سعيد انك متابعة ع التدوين وربنا يوفقك :)


حقوق النشر محفوظه لمدونه™ shababik